Monday, August 26, 2024

Apabila hujan, ia mencurah-curah. Para saintis memberi amaran bahawa gelombang haba di Malaysia mungkin membuka jalan kepada banjir yang lebih teruk.

Malaysia sedang menghadapi krisis iklim yang berpotensi membawa kepada banjir yang mungkin lebih teruk. Julai yang paling panas dalam rekod telah meninggalkan beberapa bahagian dunia, termasuk Malaysia, di ambang kemarau. Namun, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) memberi amaran bahawa negara mungkin mengalami hujan yang lebih lebat daripada biasa disebabkan oleh ketidakaktifan angin monsun. Akibatnya, banyak kawasan telah menerima hujan, menyebabkan suhu maksimum berada dalam julat normal antara 32 dan 34°C. Tiada pembentukan siklon tropika di Laut China Selatan atau Lautan Pasifik barat, yang biasanya akan mempengaruhi cuaca di kawasan tersebut.

Renard Siew, seorang pakar dalam kelestarian dan perubahan iklim, menerangkan bahawa peralihan ini bukan sekadar peralihan ke dalam musim monsun barat daya tahunan tetapi merupakan sebahagian daripada La Niña yang berlaku sekali setiap dua hingga tujuh tahun. La Niña yang lalu adalah "triple dip" La Niña yang pertama pernah direkodkan, bertahan selama tiga tahun berturut-turut berbanding pola biasa yang hanya berlangsung beberapa bulan. Prof Datuk Azizan Abu Samah dari Pusat Penyelidikan Antartika Nasional berkata terdapat kemungkinan 79% Malaysia akan mengalami La Niña menjelang akhir tahun ini.

Pengerusi Jabatan Sains Bumi dan Alam Sekitar di Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Fredolin Tangang, berkata bahawa walaupun tiada model yang dapat meramalkan dengan tepat kemungkinan dan tahap fenomena cuaca, corak El Niño awal tahun ini menjadikan corak La Niña sebagai kemungkinan pada bulan depan. Bencana iklim yang lalu menunjukkan bahawa Malaysia perlu bersedia untuk yang terburuk.

Dalam surat terbuka kepada Perdana Menteri, gergasi teknologi menolak lesen media sosial Malaysia yang 'tidak praktikal' dan menyeru untuk menghentikan sementara bagi mempertimbangkan kesannya terhadap ekonomi.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) telah mengumumkan rangka kerja pengawalan baharu yang mewajibkan semua platform media sosial dan pemesejan segera dengan sekurang-kurangnya 8 juta pengguna Malaysia untuk memohon lesen. Ini akan dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2025, dan mana-mana platform yang terus beroperasi tanpa lesen akan dianggap sebagai haram di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia. (1998).

Platform yang memerlukan lesen termasuk Facebook, Facebook Messenger, Instagram, TikTok, WhatsApp, Telegram, WeChat, X, dan YouTube. Jika disabitkan, penyedia perkhidmatan boleh menghadapi denda sehingga RM500,000, penjara sehingga 5 tahun, atau kedua-duanya. Platform juga boleh dikenakan denda tambahan sebanyak RM1,000 untuk setiap hari di mana kesalahan tersebut diteruskan selepas sabitan. Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil menjangkakan platform media sosial akan mengemukakan permohonan lesen mereka seawal bulan Oktober.

 Kedua-dua AIC dan MCMC komited untuk bekerjasama dalam isu-isu kritikal, tetapi kerjasama ini mesti berlandaskan ketelusan, keadilan, dan garis masa yang munasabah untuk memastikan hasil yang berkesan dan mampan bagi semua pihak berkepentingan.

Malaysia Airlines mengurangkan sementara penerbangan untuk 13 laluan antarabangsa.

Malaysia Airlines (MAG) telah mengumumkan pengurangan sementara dalam kekerapan penerbangan ke beberapa destinasi, termasuk Bangkok-Suvarnabhumi, Denpasar, Ho Chi Minh, Jakarta, Jeddah, Medan Kualanamu, Mumbai, Osaka, Seoul Incheon, Shanghai Pu Dong, Singapura, Tokyo-Narita, dan Yangon.

 Perubahan dijangka berkuat kuasa dari 25 hingga 31 Ogos. MAG, yang mengendalikan tiga syarikat penerbangan, Malaysia Airlines, FlyFirefly Sdn Bhd (Firefly) dan Amal, telah menghadapi masalah operasi yang melibatkan kekangan rantaian bekalan, cabaran tenaga kerja, dan faktor luar semasa industri pulih dari pandemik. 

Pengurangan ini bertujuan untuk memastikan kebolehpercayaan jangka panjang armada dan ketahanan operasi, memastikan gangguan yang minimum dan pengalaman terbaik untuk penumpang. Pengarah Urusan syarikat penerbangan itu, Datuk Captain Izham Ismail, berkata kumpulan itu juga terjejas oleh kelewatan penghantaran pesawat baru tahun ini.